مقالات, عمومی

زبان انگلیسی چطور بین المللی شد؟

در حال حاضر زبان انگلیسی، یک زبان بین المللی شناخته شده است و در امورمختلفی به عنوان یک زبان واحد بین افراد دو کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع اگر بخواهیم تعریفی برای زبان بین المللی ارائه دهیم، می توانیم بگوییم زبان بین المللی به زبانی گفته می شود که مردم کشورهای مختلف ازطریق آن زبان واحد باهم ارتباط برقرار می کنند.

بسیار جالب است که بدانید زبان انگلیسی در قرن ۱۶ میلادی تنها مختص کشور بریتانیا بود و فقط ۶ میلیون از مردم جهان به این زبان گفت و گو می کردند.

پس سوالی که در ذهن به وجود می آید این است که چه عاملی باعث شد زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی انتخاب شود؟

دلایلی که باعث شد زبان انگلیسی بین المللی شود؟

از نظر تاریخی، عامل اصلی در به وجود آمدن یک زبان واحد جهانی، به کسانی مربوط می شود که قدرت را در دست دارند. از آنجاییکه کشور بریتانیا از زمان های گذشته در صنعت دریانوردی مهارت خاصی داشت؛ این امر منجر به تجارت و سفر به نقاط مختلف جهان و گسترش و پراکنده کردن زبان انگلیسی شد. اما در واقع عامل مهم دیگری که در پراکنده شده زبان انگلیسی تاثیر به سزایی داشت این بود که کشور بریتانیا طی سفرهایش به کشور های غنی تر اقدام به اشغال و استعمار منابع طبیعی آن کشور می کرد، درنتیجه بومیان آن کشور به ناچار برای هماهنگ کردن خود با شرایط جدید می بایست زبان انگلیسی را یاد می گرفتند.

کشورهایی مانند استرالیا، هند وکانادا پس از جنگ جهانی دوم استقلال یافتند، اما هم چنان  زبان انگلیسی در کشورشان باقی ماند. این استعمارگری انگلستان بیشترین تاثیر را در روند بین المللی شدن زبان انگلیسی در برداشت.

عامل دیگری که باعث گسترش این زبان شد، تولید علم جدید دنیا به انگلیسی بود؛ زیرا بزرگترین و بهترین دانشگاه ها در کشور انگلستان و آمریکا وجود دارد پس طبیعی است که علوم و کتب جدید در این کشورها بیشتر تولید شود و این امر ضرورت یادگیری زبان انگلیسی را شدت می بخشد. همچنین علاوه بر تولید علم، رسانه های بزرگ دنیا مانند رادیو و تلویزیون و فضای مجازی نیز از زبان انگلیسی استفاده می کنند لذا زبان انگلیسی بسیار با اهمیت است.

پس از جنگ جهانی دوم، سه زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی کاندیدای انتخاب زبان بین المللی شدند اما زبان آلمانی به دلایل سیاسی و زبان فرانسوی به دلیل پیچیده و دشوار بودنش حذف شدند و در نهایت زبان انگلیسی، زبان بین المللی شناخته شد.

به این دلایل کسانی که قصد سفر یا مهاجرت به کشورهای مختلف را دارند، تمامی مدارک خود را به زبان انگلیسی ترجمه رسمی انجام می دهند و صنعت ترجمه روز به روز گسترش پیدا می کند.

با تشکیل نهادهای بین المللی بزرگ مانند سازمان ملل متحد و همچنین سازمان های جمعی مانند کشورهای مشترک المنافع و اتحادیه اروپا نیز نیاز به ایجاد یک زبان جهانی بیشتر شد.

در حال حاضر سازمان ملل متحد از پنج زبان رسمی استفاده می کند؛ این زبان ها عبارت اند از: زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی و چینی. اما حدودا ۸۵ درصد از فعالیت های  این سازمان به زبان انگلیسی انجام می شود.

درواقع یک سوم سازمان های بین المللی از جمله اوپک تنها از زبان انگلیسی استفاده می کنند اما در سازمان های بین المللی آسیایی، زبان انگلیسی بطور تقریبی حدود  ۹۰ درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آیا انتخاب زبان انگلیسی به عنوان یک زبان جهانی مناسب است؟

عده ای بر این باورند که تنها قدرت انگلستان و تسلط به مسائل سیاسی و اقتصادی باعث بین المللی شدن زبان انگلیسی نشده است و ویژگی های دیگری نیز تاثیرگذار بوده است برای نمونه:

  • غنی بودن واژگان انگلیسی:

دیکشنری آکسفورد در سال ۱۹۸۹ رسما بزرگترین فرهنگ لغت در جهان شناخته شد. در حال حاضر واژگان انگلیسی با بیش از ۸۵۰۰ کلمه در سال رو به افزایش است.

  • انعطاف پذیری بسیار بالا زبان انگلیسی:

ترتیب کلمات و جملات به شکل معلوم و مجهول از مواردی است که زبان انگلیسی را راحت تر کرده است. همچنین یک کلمه هم به عنوان اسم و هم فعل به کار برده می شود و با اضافه کردن پیشوند و پسوند های مختلف می توان کلمات جدیدی را ساخت.

  • سادگی گرامر زبان انگلیسی:

نداشتن حرف تعیین جنسیت از عواملی است که گرامر زبان انگلیسی را آسان تر کرده است. همان طور که می دانید در زبان فارسی برای هر ضمیر، پسوند مشخصی را به فعل می دهیم که این خود یادگیری زبان فارسی را برای زبان آموزان پیچیده و دشوار کرده است اما در زبان انگلیسی تنها پنج عدد صرف فعل وجود دارد.

  • نداشتن تفاوت زیاد بین لحن رسمی و غیر رسمی زبان انگلیسی:

در اکثر زبان ها شکل نوشتاری و گفتاری ( به اصطلاح رسمی  و غیر رسمی ) با هم تفاوت های زیادی دارد اما زبان انگلیسی این طور نیست و پیچیدگی هایی برای این دو لحن در این زبان دیده نمی شود.

  • آسانی تلفظ و هجی کلمات انگلیسی:

تلفظ و هجی زبان انگلیسی بسیار ساده است و به راحتی می توان تلفظ یک کلمه را حدس زد. حدودا ۸۴ درصد از املای واژگان انگلیسی را به راحتی می توان تلفظش را تشخیص داد و تنها ۳ درصد از کلمات غیرقابل پیش بینی هستند.

کلام آخر:

همان طور که گفتیم یک زبان عمدتا به دلیل داشتن قدرت سیاسی و اقتصادی آن کشور به زبان بین المللی تبدیل می شود. قدرت صنعتی و امپریالیستی انگلستان بوده است که این زبان را در دادگاه ها، خدمات عمومی، مدارس و دانشگاه ها گسترش و پا بر جا کرده است. زبان انگلیسی در موارد زیادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که موجب رواج آموزش زبان انگلیسی در بسیاری از کشورها شده است.

در حال حاضر افراد در تمامی کشورها جهت دریافت ویزا به ترجمه رسمی مدارک انگلیسی خود نیاز دارند، البته برخی از کشورها همچون اسپانیا و ترکیه به دلیل تعصباتی که روی زبان کشور خود دارند مدارک متقاضیان را تنها به همان زبان مخصوص کشور خود قبول می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *